کد مطلب:95629 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

خطبه 132-در پارسایی در دنیا












[صفحه 319]

ستایش خداوند ستایش می كنم خدایی را كه همه چیز را بر ما احسان نموده و بر هر اندیشه ای آگاهی دارد و راز دلها را می داند و بر همه چیز آگاه و ناظر است و شهادت می دهم كه جزا و خدایی نیست و محمد رسول الله (ص) برانگیخته و برگزیده اوست و خدای كه بر درون و بیرون من شاهد و بر اعماق دل و اندیشه من آگاه است.

[صفحه 319]

عظمت انسانها از همین خطبه: خدای ما گواه است كه سخن من، حقیقتی است بارز نه رنگ مزاح دارد و نه به نادرستی آلوده است. سخنی از مرگ می گویم كه همه را فرا خواهد گرفت و آوایش بر دل هر كس ماوایی خواهد داشت. پس ای كسانی كه بیدارید و می شنوید، بدانی كه نباید به مال دنیا مغرور شوید و انبوه مردمان فریبتان ندهد كه پیش از شما ثروتمندان و مالكان و ستمكاران بسیاری بودند كه نگران مال خویش بودند اما از حوادث بیمی نداشتند. آرزوهای بسیار داشتند اما به مرگ نمی اندیشیدند تا رسید روزی كه مرگ گریبانشان را گرفت و تنهایشان را از میان ثروت و مقامشان در ربود و بر تخته تابوت نشاند و بعد دست به دست شدند تا به گورستان رسیدند. آیا شما آنها را كه كاخهای با شكوه از امیال و آرزوهای خود برپا داشته و ثروتهای بسیار اندوختند. از خاطر برده اید و نمی دانید كه آنها در چه خانه ظلمانی و تاریكی جای گرفته اند و آنچه اندوخته بودند.، نصیب وارثان آنها شد و حتی زنان ایشان در نكاح دیگران آمدند. پس خوشا به حال پرهیزكارانی كه روی از دنیا گردانیده و نفس خویش را در حصار كشیده و عبادت و تقوی را پیشه خود ساخته اند و توشه برای آخرت برگرفته اند. شما نیز

چنان بایندیشید و در تقوی و پرهیز بكوشید و عنكوبت وار در تنیده های دنیا اسیر نمایند بلكه كاری كنید تا به بهشت خود راه یابید و رستگار باشید و به خاطر داشته باشید كه خداوند شما را برای عالمی دیگر آفریده پس برای آخرت خویش توشه برگیرید و برای گذر از این گذرگاه آماده باشید كه این خانه، خانه ابدی شما نیست.


صفحه 319، 319.